Uit onderzoek blijkt dat regelmatig bewust lachen in een groep schoolkinderen enorme positieve effecten heeft. Zo zijn vaak de volgende veranderingen merkbaar:

  • De sfeer in de groep verbetert
  • De samenwerking verbetert
  • Kinderen gaan met meer plezier naar school
  • Kinderen gaan met meer energie terug naar huis
  • Kinderen leren makkelijker en halen betere resultaten

De Lachjuf kan voor uw school een aantal lachsessies begeleiden en de leerkrachten handvatten geven om er vervolgens zelf mee verder te gaan. De sessies worden uiteraard aangepast op de leeftijd en het niveau van de kinderen in de groep.

Lachende kinderen

Groep 1 en 2

Voor kinderen in de kleuterleeftijd houden we de lachsessie kort. Meestal lachen jonge kinderen van zichzelf al veel en hebben ze niet zoveel stimulans nodig. Kleine, fantasierijke spelletjes, de ‘stille lach’ en de ‘juf-zie-mij-lach’ helpen deze kinderen om tegelijkertijd met veel plezier te spelen en op te letten in de groep.

Groep 3, 4 en 5

Kinderen in de leeftijd van 6-9 jaar gaan zich bewuster richten op leerwerk. Dit is vaak lastig en kan ook regelmatig spanning geven. En deze spanning kan vervolgens aanleiding zijn tot vervelend gedrag of pesterijen. Of het kind trekt zich juist meer terug in zichzelf.

Regelmatig samen lachen helpt deze kinderen om te ontspannen en op een leuke manier aanwezig te zijn in de groep. We lachen met een knipoog naar het schoolwerk, wisselen uitbundigheid af met rust en spelen veel spellen waarin vrolijk samengewerkt kan worden.

Groep 6, 7 en 8

Vanaf de leeftijd van 9 à 10 jaar worden kinderen zich opeens meer bewust van zichzelf en hoe zij anders zijn dan anderen. Ze gaan dan op zoek naar hun positie in de groep en de onderlinge oordelen kunnen hard zijn. De verschillen in voorkeuren en talenten worden ook duidelijker.

In de lachsessies richten we ons daarom met name op de onderlinge verbinding en het vieren van de overeenkomsten en de verschillen. Daarnaast geven de lachoefeningen tegenwicht voor het zwaarder wordende leerwerk.